Strona 1 z 1

Traja na garbie tylne zawieszenie

: 24 maja 2008, 23:51
autor: piotrek
Witam wszystkich jestem troche swiezy na tym forum zaczolem budowe traji na garbie wyciolem tylne zawieszenie dzisaj wstepnie postawilem na kolach troche mnie drazni widok bo kola schodza sie dolem do srodka mysle ze jak wzuce silnik i pare elementow to powino byc okej mam nadzieje! prosze zeby ktos rozwial moje watpliwosci bede sie rozgladal za jakims przodkiem moze springer morze ktos ma nazbyciu albo robi takie pozdrawiam!!!!!!!!!

: 25 maja 2008, 21:00
autor: Cicholc
Stary jeśli szukasz zawieszenia przedniego to tylko MotoWeteranBazar w Łodzi ci pomorze. Nawet na ostatnim MWB widziałem coś takiego ładnie i masywnie zrobione w stanie surowym za jedyne 1.300 polskich złotych. warte było tej kasy.

Re: traja na garbie tylne zawieszenie

: 13 sty 2009, 13:37
autor: 3oo
piotrek pisze:Witam wszystkich jestem troche swiezy na tym forum zaczolem budowe traji na garbie wyciolem tylne zawieszenie dzisaj wstepnie postawilem na kolach troche mnie drazni widok bo kola schodza sie dolem do srodka mysle ze jak wzuce silnik i pare elementow to powino byc okej mam nadzieje! prosze zeby ktos rozwial moje watpliwosci bede sie rozgladal za jakims przodkiem moze springer morze ktos ma nazbyciu albo robi takie pozdrawiam!!!!!!!!!
Schodzenie się kół do środka dołem to odwieczny problem konstrukcji na garbie z krytą półosią napędową...
A rozwiązanie proste... popuść na drążkach skrętnych o 3 do 5 zębów na wieloklinie... ale musisz skonstruować przyrząd do ich zakładania ( trzeba je napiąć ). Tej regulacji należy dokonać dopiero po zmontowaniu całego trike i wstępnym objeżdżeniu :)

: 28 paź 2009, 04:40
autor: truckman
a jak to zrobić?? Może ktoś opisać dokładnie??

: 28 paź 2009, 13:58
autor: Rob_trike
ja w swoich 2 szt traji nigdy nie przestawialem drazkow - jak ruszy ostro do przodu sama sie traja wypoziomuje :mrgreen:


pozdr rob

ps looonij na moja traje nr 2 sa zdjecia - nic w niej nie ruszalem

: 28 paź 2009, 20:00
autor: Rob_trike
jeszcze Wam powiem ze jak z ram wyjedzie silnik i troszke sie przepchnie traje to nawet nie ma mowy aby np gumy półosi włożyć :mrgreen: nawet jak z 4 chlopa skacze po skrzyni to i tak nic nie da - mus ruszyc ostro do przodu i wtedy siada :mrgreen:

: 30 paź 2009, 00:53
autor: Lipa
Rob_trike pisze:jak ruszy ostro do przodu sama sie traja wypoziomuje
i w ten sposób ustawiesz pozytyw albo negatyw w ustawieniu kół ??? to ma być niby regulacja na drążkach skrętnych....? załamka...

: 30 paź 2009, 09:06
autor: Wiktor
chyba cos w tym jest bo jak moj koles mial garbusa to ciagle sie pierdolil z drazkami i raz garbus stal tak a raz tak ciagle cos sie zmienialo.
a tak szczerze po wyjeciu silnika z trajki rama stoi mocno skosno

: 30 paź 2009, 11:40
autor: Rob_trike
A kto pisze o regulacji - po chu.j regulowac jak fabrycznie jest ok no chyba ze juz jakis amator wkladal swoje paluchy z drazki to co innego

: 30 paź 2009, 19:57
autor: Lipa
Rob_trike pisze:fabrycznie jest ok

pokaż mi garba, który jest fabryczny... poza tym różnica wagi trike i garba jest dość znaczna

: 30 paź 2009, 19:59
autor: Wodzu
Ja nie mialem stycznosci z garbami. Amortyzatory nie ograniczaja spadania wachaczy zbyt nisko?

: 30 paź 2009, 20:22
autor: Sulkyrider
Nie, Bartek, nawet gdyby ograniczyły to nie o to chodzi. Chodzi o to że trike wywiera mniejszy nacisk na zawieche niż garbaty i przez to koła schodzą się dołem ku sobie.

: 30 paź 2009, 21:38
autor: Luksky
wtedy trzeba wozic niemiecka babę, czyt 150kg zywej wagi i bedzie prosto....

: 30 paź 2009, 21:43
autor: Devil
Ja obnizylem na drazkach skretnych i jest ok chyba bedzie dobrze

: 30 paź 2009, 22:26
autor: Rob_trike
to zabierz 1 osobe a zobaczysz ze wrócisz do poprzednich ustawien :mrgreen:

w poprzedniej jak i tej nic nie robilem - zobacz zdjecia

Amortyzatory tyl nowe ale standard ....

: 30 paź 2009, 22:28
autor: Wodzu
Sulkyrider pisze:Nie, Bartek, nawet gdyby ograniczyły to nie o to chodzi. Chodzi o to że trike wywiera mniejszy nacisk na zawieche niż garbaty i przez to koła schodzą się dołem ku sobie.
Ja rozumiem. Ale Czy amorek nie trzyma by nie schodzily sie?
Np w moto wachacz nie zejdzie nizej bo amortyzator trzyma.

: 01 lis 2009, 22:16
autor: yunkers
Mam dosyć bogate doświadczenie z Garbusami. Na początku o samych zawieszeniach: rozróżnia się dwa rodzaje SWING i IRS. Pierwsze z nich bardzo prostej konstrukcji, kawałek blachy połączony z drążkiem i skrzynią z "mokrymi półosiami"; drugie bardziej złożone dwuelementowe współpracujące ze skrzynią na "suchych półosiach". Oba rozwiazania mają wspólny element resorujący - drążek skrętny. W SWING-ach zawsze jest drobny wieloklin, w IRS-ach trafiają się drobne i grubsze wielokliny, tych drugich nie polecam właśnie ze wzgledu na mniejszą ilość możliwych pozycji strojenia zawieszenia. Niestety rodzaj wieloklinu w IRS można ustalić tylko poprzez rozebranie jednej ze stron. Ważnym elementem przy tych zawieszeniach sa elementy gumowe centrujace drążek w obudowie - czyt. ramie. Często, w zalezności od obciążenia, wygniataja się i geometria zawiasu się zmienia, ważne żeby je wymienić kiedy bedzie taka mozliwość; na stronach z częściami do garbusów można nabyć komplety uretanowe, które są o niebo lepsze od zwykłych gumowych.
Teraz o samym strojeniu, oczywiście można zmieniać połozenie wachacza na wieloklinach celem regulacji, rzecz w tym jak Garb był użytkowany, przede wszystkim jak przez lata był obciążany, jeżeli przez wiekszą część żywota woził dupę jednej osoby to zdażało sie że drążek po stronie kierowcy siedział ciut niżej, inne bardziej obciążane mają mocniej "skręcone" drążki i siedzą nieco niżej. Jak obniżało się przód w Garbie pociągało to za sobą odpuszczenie wachaczy bo ciulato wygladał z klina. Co do amortyzatorów w tych zawieszenich to nie decydują one o geometrii, myśle że w trajce można pokombinować w ten sposób - nieco odpuścić żeby było bardziej miękkie i zastosować amortyzatory ze sprężyną i regulacja w paru położeniach (są takie w sklepach z garbatymi częściami) z tego co pamiętam w garbach się nie spisywały bo były za delikatne i padały często, trajka jest lżejsza wiec może się sprawdzi.
Samo rozłożenie zawieszenia nie jest skomplikowane (przydatna wskazówka jak ściągniacie dekiel osłaniający drążek i lekko go wybijecie na zewnątrz to spadnie on z czegoś w rodzaju "półki" na którym się opiera bedąc całkowicie odciążony - uważać na łapy bo te drązki są bardzo naprężone i jak wybijecie to uwolni sie sporo energii; gdy już odpuści zaznaczcie sobie na tej "półeczce" jego położenie, najprościej majzlem nabić cechę pod dolna krawędzią) natomiast jego ponowne złożenie może być kłopotliwe, potrzeba od ciula siły aby ponownie napręzyć drążek. Sam pamiętak że niektóre Garby trzeba było przymocować do podłoża za ramę żeby podnośnikeim naciągnąć cały wachacz, bo inaczej całe do góry wędrowały. Na pewno nie warto tego robić na początku, najlepiej jak juz trajka stanie na surowo z wszystkimi podzespołami.

: 02 lis 2009, 11:22
autor: winda
widzę że wniesiesz na troszkę praktycznej wiedzy a tej nigdy za dużo

: 21 lis 2009, 18:12
autor: Rob_trike
ja tam nie wiem ale ten kształt chyba pozwala na złapanie blachy drazka skretnego i wstepne napiecie za pomoca śruby .............. :?:

: 21 lis 2009, 21:49
autor: Wiktor
masz racje rob to byla zagadka i wiem ze dobrze gadasz choc nie robilem garbow nigdy!!!
oprocz garbowania skory niektorym

: 21 lis 2009, 23:49
autor: Wiktor
a z ryb najbardziej lubie FLĄDRY....

: 22 lis 2009, 14:48
autor: Wiktor
16 i 17 to sa najlepsze

: 22 lis 2009, 15:26
autor: Luksky
Fakt, moje zawsze miały 17latek :)