TUTORIAL: Geometria główki ramy
TUTORIAL: Geometria główki ramy
Wyprzedzenia koła przedniego w motocyklu jest niemalże najważniejszym parametrem geometrii motocykla. Ma ogromny wpływ na prowadzenie pojazdu. Normalne motocykle posiadają wyprzedzenie rzędu 7-10 cm. W przypadku chopperów wyprzedzenie sięga 10-13 cm. Watrtość 15 cm jest szczególnie wskazana dla TRÓJKOŁOWCÓW.
Poniżej zapożyczone rysunki z jakiejś stronki pozwolą zapoznać się z tematem.
http://www.moonchopper.com/tech/rys1.jpg
Rysunek przedstawia poprawne zmierzenie wyprzedzenia koła. Czerwona linia biegnie wzdłuż osi główki ramy, linia czarna jest prostopadła do osi koła. Odcinek A daje wartość wyprzedzenia koła.
Najczęściej spotykanym błędem przy budowie wysuniętego przedniego zawieszenia jest wydłużanie rur nośnych i zwiększanie kąta główki ramy. Prowadzi to najczęściej do przekroczenia bariery 15 cm. Co pogarsza prowadzenie przy niższych prędkościach. A nawet uniemożliwia cofanie. Rysunek poniżej:
http://www.moonchopper.com/tech/rys2.jpg
Prawidłowym rozwiązaniem przy budowie wysuniętego przodu jest zastosowanie tzw. "ujemnej półki". Czyli, dolna półka jest większa od górnej. Dzięki temu uzyskujemy większy kąt teleskopów od główki ramy. A tym samym zmniejsza się wyprzedzenie koła. Wszystko jest bardzo czytelne na załączonym rysunku.
http://www.moonchopper.com/tech/rys3.jpg
Poniżej zapożyczone rysunki z jakiejś stronki pozwolą zapoznać się z tematem.
http://www.moonchopper.com/tech/rys1.jpg
Rysunek przedstawia poprawne zmierzenie wyprzedzenia koła. Czerwona linia biegnie wzdłuż osi główki ramy, linia czarna jest prostopadła do osi koła. Odcinek A daje wartość wyprzedzenia koła.
Najczęściej spotykanym błędem przy budowie wysuniętego przedniego zawieszenia jest wydłużanie rur nośnych i zwiększanie kąta główki ramy. Prowadzi to najczęściej do przekroczenia bariery 15 cm. Co pogarsza prowadzenie przy niższych prędkościach. A nawet uniemożliwia cofanie. Rysunek poniżej:
http://www.moonchopper.com/tech/rys2.jpg
Prawidłowym rozwiązaniem przy budowie wysuniętego przodu jest zastosowanie tzw. "ujemnej półki". Czyli, dolna półka jest większa od górnej. Dzięki temu uzyskujemy większy kąt teleskopów od główki ramy. A tym samym zmniejsza się wyprzedzenie koła. Wszystko jest bardzo czytelne na załączonym rysunku.
http://www.moonchopper.com/tech/rys3.jpg
Ostatnio zmieniony 28 lut 2010, 17:15 przez kowal, łącznie zmieniany 1 raz.
Widzę Panowie, że drażliwy temat wreszcie się pojawił. Kowal w swoim poście ujął wiele lecz nie wszystko wg mnie. Samo wyprzedzenie koła przedniego to tylko połowa geometrii przodu.
Najtrudniejszym elementem budowy ramy jest poprawne (chociaż!!) wspawanie główki ramy, bo to ona także decyduje o poprawnej geometrii w płaszczyźnie!! pionowej przebiegającej wzdłuż osi symetrii ramy widzianej z jej boku i przodu!!
Osobiście nie wierzę w to, by Wasze samodzielnie wykonane ramy spełniały ten warunek.
Najtrudniejszym elementem budowy ramy jest poprawne (chociaż!!) wspawanie główki ramy, bo to ona także decyduje o poprawnej geometrii w płaszczyźnie!! pionowej przebiegającej wzdłuż osi symetrii ramy widzianej z jej boku i przodu!!
Osobiście nie wierzę w to, by Wasze samodzielnie wykonane ramy spełniały ten warunek.
- bandit
- Posty: 3715
- Rejestracja: 02 gru 2006, 21:16
- Lokalizacja: Pniewy
- Kontakt:
Zgadzam się, dlatego do wspawywania główek ramy w trajkach moich konstrukcji wykorzystuje przyrząd który sobie wykonałem. Unieruchamia on główkę ramy na odpowiedniej wysokości od podłoża, pod odpowiednim kątem, oraz prostopadle do podłoża.3oo pisze: Osobiście nie wierzę w to, by Wasze samodzielnie wykonane ramy spełniały ten warunek.
Podczas wspawywania cały czas sprawdzam poprowadzenie lag względem podłoża i ramy. Dzięki temu mam pewność iż przednia zawiecha nie pójdzie pod katem w stosunku do podłoża (patrząc od przodu trajki).
Z uwagi na powyższe mam pewność że główka ramy jest prawidłowo wspawana (mozna to potwierdzić pomiarami ramy)
- Wiktor
- Posty: 7580
- Rejestracja: 24 lip 2008, 21:54
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
Tak mniej więcej wygląda mój przyrząd do ustawiania główki ramy. Dokładne jego zastosowanie będzie widoczne na zdjęciach z budowy ramy Małego, którą właśnie zaczynam.
http://images41.fotosik.pl/209/3ec5d99a7b88c53bmed.jpg
http://images41.fotosik.pl/209/3ec5d99a7b88c53bmed.jpg
- bandit
- Posty: 3715
- Rejestracja: 02 gru 2006, 21:16
- Lokalizacja: Pniewy
- Kontakt:
-
- Posty: 2704
- Rejestracja: 15 sie 2009, 22:35
- Krótki opis: *TRAJKERS*
- Lokalizacja: gdańsk
- Kontakt:
Parę fotek obrazujących zastosowanie mojego przyrządu:
http://lh5.ggpht.com/_jdJNNsVxNOI/StY9O ... C05501.JPG
http://lh5.ggpht.com/_jdJNNsVxNOI/StY9O ... C05507.JPG
http://lh6.ggpht.com/_jdJNNsVxNOI/StY9O ... C05511.JPG
http://lh4.ggpht.com/_jdJNNsVxNOI/StY9O ... C05512.JPG
http://lh5.ggpht.com/_jdJNNsVxNOI/StY9O ... C05501.JPG
http://lh5.ggpht.com/_jdJNNsVxNOI/StY9O ... C05507.JPG
http://lh6.ggpht.com/_jdJNNsVxNOI/StY9O ... C05511.JPG
http://lh4.ggpht.com/_jdJNNsVxNOI/StY9O ... C05512.JPG
- sekuwawa
- Posty: 2011
- Rejestracja: 24 paź 2009, 09:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
A ja to widzę nieco inaczej. W motocyklach z wózkiem bocznym wyprzedzenie koła zmniejsza się w stosunku do solówki przez zastosowanie zawieszenia wahaczowego, więc dlaczego w przypadku trajki to wyprzedzenie należało by zwiększać.kowal pisze:Wyprzedzenia koła przedniego w motocyklu jest niemalże najważniejszym parametrem geometrii motocykla. Ma ogromny wpływ na prowadzenie pojazdu. Normalne motocykle posiadają wyprzedzenie rzędu 7-10 cm. W przypadku chopperów wyprzedzenie sięga 10-13 cm. Watrtość 15 cm jest szczególnie wskazana dla TRÓJKOŁOWCÓW.
Muszę odszukać duże artykuły ze Świata Motocykli na ten temat to może coś z tego przyda się nam na forum.
- sekuwawa
- Posty: 2011
- Rejestracja: 24 paź 2009, 09:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Nie bardzo wiem o co chodzi??Wodzu pisze: A czy wyobrazasz sobie w traji wyprzedzenie jak np w rowerze?Jesli traja bedzie troszke dluzsza to jej nie utrzymasz
Wyprzedzenie daje to że koło w motocyklu się samo prostuje, a ponadto im większa prędkość tym trudniej skręcić (wybić z położenia centralnego). Zmniejszenie wyprzedzenia pozwala zmniejszyć siłę jaką musisz przyłożyć do kierownicy, a prostowanie kierownicy w przypadku trajki nie ma takiego znaczenia jak w motocyklu. Wyprzedzenie musi jakieś zostać żeby kierownica sama chciała wracać do centralnego położenia natomiast nie musi stabilizować pozycji pojazdu.
- Rob_trike
- President
- Posty: 10973
- Rejestracja: 30 sie 2009, 21:24
- Krótki opis: Jeśli się cofam …. To po to by wziąć rozbieg
- Lokalizacja: Radziejów
- Kontakt:
- Wiktor
- Posty: 7580
- Rejestracja: 24 lip 2008, 21:54
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
- sekuwawa
- Posty: 2011
- Rejestracja: 24 paź 2009, 09:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Zgadza się, ale zwiększenie pochylenia główki ramy powoduje zwiększenie wyprzedzenia, a nie jego zmniejszenie. Przy dużych kątach właśnie stosuje się wahacz pchany co by przesunąć koło do przodu. Trapez na prostych rurach ala przód motocyklowy pod względem wyprzedzenia należy analizować identycznie jak zwykłe lagi, z tym że o ile się nie mylę to pracuje dużo lepiej pod względem amortyzacji.Rob_trike pisze:oki ale wezcie tez pod uwage ze zbyt "leżąca" główka spowoduje w niektórych zawieszeniach ( np takie jak moje) brak amortyzacji ...
-
- Posty: 397
- Rejestracja: 08 lis 2009, 23:24
- Kontakt:
- Rob_trike
- President
- Posty: 10973
- Rejestracja: 30 sie 2009, 21:24
- Krótki opis: Jeśli się cofam …. To po to by wziąć rozbieg
- Lokalizacja: Radziejów
- Kontakt:
no temat pochylenia główki ramy jest złożony - można próbować i ostatecznie i tak sie za pierwszym razem ma tą chwilę niepewności - kumpel który nałogowo robi traje tak 3-4 rocznie ma po prostu wygięty pod odpowiednim kątem pręt 10 i na podstawie tego preta ustawia pochylenie No ale on za każdym razem robi taki sam zawias o tej samej długości
jesli chcesz podjade i zrobie pomiary
jesli chcesz podjade i zrobie pomiary
Jeśli się cofam …. To po to by wziąć rozbieg.
- sekuwawa
- Posty: 2011
- Rejestracja: 24 paź 2009, 09:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: GEOMETRIA GŁOWKI RAMY
Znalazłem kalkulator wyprzedzenia przedniej zawiechy
http://www.rbracing-rsr.com/rakeandtrail.html
Co do wyprzedzenia to po analizie różnych materiałów ze stron www za wytyczne do budowy trajki uznaje wartości wyprzedzenia od 4 do 10 cm. Ja w swojej trajce ustawiam się na 7 cm.
http://www.rbracing-rsr.com/rakeandtrail.html
Co do wyprzedzenia to po analizie różnych materiałów ze stron www za wytyczne do budowy trajki uznaje wartości wyprzedzenia od 4 do 10 cm. Ja w swojej trajce ustawiam się na 7 cm.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości