Trajka Tomka

W tym dziale przedstawiamy przebieg budowy swojej trajki.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Katownik
Posty: 542
Rejestracja: 16 cze 2012, 21:38
Krótki opis: Pod osłoną nocy P*S kraj na dno toczy
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Katownik »

Poszukaj wiatraków od Forda Scorpio , wiem że są dość wąskie.
Szefciu
Member
Member
Posty: 1097
Rejestracja: 26 kwie 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Szefciu »

Katownik pisze:Poszukaj wiatraków od Forda Scorpio , wiem że są dość wąskie.
Ma ktos możliwośc zmierzenia wiatraków od forda 2,9 chyba coswortha. Sprzedający z allegro twierdzi że mają niecałe 8 cm, jeśli tak to załatwiłoby to problem. Wiatraki z golfa III mimo tylko jednego silnika sa za grube.
Awatar użytkownika
Katownik
Posty: 542
Rejestracja: 16 cze 2012, 21:38
Krótki opis: Pod osłoną nocy P*S kraj na dno toczy
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Katownik »

Te wentylatory są niewiele grubsze od samego śmigła.
Sporo takich montowano w Nissanach Patrolach , a tam też nie było zbyt wiele miejsca.
Jak byś potrzebował układ sterowania wentylatorami , służę pomocą.
Awatar użytkownika
andrzejqs
Posty: 1940
Rejestracja: 10 kwie 2011, 18:22
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: andrzejqs »

po co taki układ sterowania wiatrakami termostat nie wystarczy ?
Byli już tacy, co zrobili coś co było nie możliwe do zrobienia, bo nie wiedzieli, że tego się nie da zrobić :-) .
Szefciu
Member
Member
Posty: 1097
Rejestracja: 26 kwie 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Szefciu »

Katownik pisze:Te wentylatory są niewiele grubsze od samego śmigła.
Sporo takich montowano w Nissanach Patrolach , a tam też nie było zbyt wiele miejsca.
Jak byś potrzebował układ sterowania wentylatorami , służę pomocą.
Dzięki za pomoc. Do wentylatorów mam oryginalne sterowanie. Czujnik podaje najpierw sybnał do ECU, a ten dopiero przekazuje to na sterownik wiatraków ( taki citroenowo -peugotowy wynalazek) Prostszym rozwiązaniem byłby czujnik temperatury gdzies na przewodzie wodnym i prosty sterownik. Ale żeby to zrobić muszę w coś zamontować czujnik, a w moim układzie w chłodnicy brak miejsca, a sygnał z czujnika na silniku steruje nie tylko wiatrakami i wpinanie cokolwiek dodatkowego w jego układ spowoduje przekłamania w ECU. Co do tego ostatniego jeszcze sie upewnię, bo może wystarczy prosty układ i dwa przekaźniki:)
Awatar użytkownika
Katownik
Posty: 542
Rejestracja: 16 cze 2012, 21:38
Krótki opis: Pod osłoną nocy P*S kraj na dno toczy
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Katownik »

sprawdz może gdzieś masz wolne miejsce na czujnik w układzie chłodzenia, może na wyjściu wody z silnika
Awatar użytkownika
bandit
Posty: 3736
Rejestracja: 02 gru 2006, 21:16
Lokalizacja: Pniewy
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: bandit »

Szefciu patrzyłeś na ventyl od tego Forda ka?
Szefciu
Member
Member
Posty: 1097
Rejestracja: 26 kwie 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Szefciu »

Dzisiaj kupiłem wentyle od scorpio 2,9 dotrą w przyszłym tygodniu. Mam nadzieję, że będą pasowały.
Katownik
W mojej chłodnicy brak jest jakiegokolwiek miejsca na wmontowanie czujnika (fabrycznego wolnego) Silnik ma 2 czujniki temperatury na wyjściu do chłodnicy 1 to wskazania dla liczników, 2 wskazania dla komputera i sterowanie układem wiatraków. Pokręcona z lekka instalacja i skłaniam sie do wywalenia tego, muszę sie tylko upewnić, czy ECU nie będzie głupiał.
Awatar użytkownika
andrzejqs
Posty: 1940
Rejestracja: 10 kwie 2011, 18:22
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: andrzejqs »

nie zapomni wstawić przekażnika do wiatraków bo jak podłączysz dwa naraz to tranzystorka w ECU możesz upalić
Byli już tacy, co zrobili coś co było nie możliwe do zrobienia, bo nie wiedzieli, że tego się nie da zrobić :-) .
Szefciu
Member
Member
Posty: 1097
Rejestracja: 26 kwie 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Szefciu »

To jest pierwotny schemat sterowania wiatraków, wynika z niego że sygnał z czujnika nie idzie do ECU tylko prosto na sterownik. Zostaje tylko sprzężenie z sygnałenm od załączonej klimy. Musze popatrzeć po kabelkach na żywo jak to idzie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
andrzejqs
Posty: 1940
Rejestracja: 10 kwie 2011, 18:22
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: andrzejqs »

to masz spoko nic tylko podłączać wiatraki pod przekażniki
Byli już tacy, co zrobili coś co było nie możliwe do zrobienia, bo nie wiedzieli, że tego się nie da zrobić :-) .
Szefciu
Member
Member
Posty: 1097
Rejestracja: 26 kwie 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Szefciu »

Tak tylko, że to jest dosyć usterkowy układ. Pociecha jest to że rozłączenie przewodów od czujnika automatycznie włącza wentyle na pełnej mocy. Pewnie dorobię sobie taki włączniczek na wypadek awarii układu:)
Awatar użytkownika
Katownik
Posty: 542
Rejestracja: 16 cze 2012, 21:38
Krótki opis: Pod osłoną nocy P*S kraj na dno toczy
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Katownik »

W tym akurat przypadku nie ma potrzeby dodatkowego sterownika dawać , bo chłodnica jest zamontowana tak jak w samochodzie przed silnikiem i wiatraki chodzą w tą stronę co powinny.
U Lipy np chłodnica jest za silnikiem który nie dość że zasłania swobodny przepływ powietrza to jeszcze w jakimś stopniu nagrzewa je. Poza tym wiatraki muszą kręcić sie w przeciwną stronę co fabrycznie , nie ciągną powietrza przez chłodnice tylko muszą je pchać , a i profil śmigieł jest zaprojektowany aby to powietrze wciągać , a nie pchać.
Dlatego też w Lipowej zastosowaliśmy układ załączający wiatraki na pierwszym biegu przy 75 stopniach , co wstępnie wychładza chłodnice a i tak na dłuższym postoju na wolnych obrotach temperatura dochodzi do 90 stopni i komputer załącza 2 bieg wiatraków.
Awatar użytkownika
andrzejqs
Posty: 1940
Rejestracja: 10 kwie 2011, 18:22
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: andrzejqs »

a co je to bo to steruje wiatrakami włącza 2 szeregowo 1bieg albo 2 równolegle 2bieg
wiatraki 2.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Byli już tacy, co zrobili coś co było nie możliwe do zrobienia, bo nie wiedzieli, że tego się nie da zrobić :-) .
Szefciu
Member
Member
Posty: 1097
Rejestracja: 26 kwie 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Szefciu »

andrzejqs pisze:a co je to
wiatraki 2.jpg
A to są bezpieczniki. Jako ciekawostkę dodam, że na schemacie jest w sumie 6 bezpieczników. 2 x 60A na głównym zasilaniu, 2x 60 A na zasilaniu wiatraków i kolejne chyba 2 x 20A na zasilaniu przekaźników. "bezpieczny" układ:) Swoja droga pozabezpieczali co sie dało, ale poskąpili na przekaźniki i światła i rozrusznik idą po stacyjce wypalając styki.
Szefciu
Member
Member
Posty: 1097
Rejestracja: 26 kwie 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Szefciu »

Tak dla porównania to jest najprostszy układ do sterowania wiatrakiem:)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
andrzejqs
Posty: 1940
Rejestracja: 10 kwie 2011, 18:22
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: andrzejqs »

no istotnie nie wziąłem pod uwagę że przekażniki są sterowane minusem, klima mnie w błąd wprowadziła bo ma dwa zasilania z przekażników
no to masz proste rozwiązanie :D

klima wywalona
wiatraki 2 ok.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 22 cze 2012, 16:11 przez andrzejqs, łącznie zmieniany 1 raz.
Byli już tacy, co zrobili coś co było nie możliwe do zrobienia, bo nie wiedzieli, że tego się nie da zrobić :-) .
Szefciu
Member
Member
Posty: 1097
Rejestracja: 26 kwie 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Szefciu »

andrzejqs pisze:no istotnie nie wziąłem pod uwagę że przekażniki są sterowane minusem, klima mnie w błąd wprowadziła bo ma dwa zasilania z przekażników
no to masz proste rozwiązanie :D

klima wywalona
wiatraki 2.jpg
Heh prawie dobrze, tylko w Twoim układzie musiałbym styki załączać ręcznie:) Czujnikiem jest termistor, żeby działało to samoczynnie musiałby byc wpięty przynajmniej w mostek i mieć kolejny przekaźnik.
Oryginalny układ jest w zasadzie prosty: po załączeniu klimy odpala jeden wiatrak na pełnych obrotach, kiedy temp. rośnie odpala drugi połączony szeregowo (dostają po 6V) Jeśłi to nie pomaga oba ruszają pełna mocą (12V równolegle). Przy dalszym wzroście temperatury aktywuje sie kolejne zabezpieczenie: pęka najsłabszy element układu i produkujemy mgłe;)
Awatar użytkownika
andrzejqs
Posty: 1940
Rejestracja: 10 kwie 2011, 18:22
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: andrzejqs »

Nie prawie dobrze tylko dobrze poprawiłem rysunek :D bo wczoraj utknąłem na paincie a córa dawno poszła spać czujnik oczywiście trzeba by wymienić na ten z drugiego schematu .To ostatnie zabezpieczenie miałem w audi w centrum Katowic ludziska lecieli z gaśnicami do mnie :lol:
Byli już tacy, co zrobili coś co było nie możliwe do zrobienia, bo nie wiedzieli, że tego się nie da zrobić :-) .
Szefciu
Member
Member
Posty: 1097
Rejestracja: 26 kwie 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Szefciu »

Miałem tak zamontowany przełącznik suwakowy na kabelkach w kabinie jak sterownik wentylatorów odmówił wspołpracy
Szefciu
Member
Member
Posty: 1097
Rejestracja: 26 kwie 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Szefciu »

Dzisiaj testowałem zredukowana elektrykę, przy okazji sprawdziłem czy moge immo wywalić. Mogę:)
Licznik i kontrolki działają. Ta duża złączka tez już wyleciała razem z kilkoma kabelkami. Coraz lepiej to wygląda:)

Nie moge filmiku z odpalenia dolączyc ma 16Mb i jest w MOV
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Sulkyrider
Posty: 11800
Rejestracja: 17 cze 2008, 20:05
Krótki opis: Rekwizytor
Lokalizacja: Poznań od strony Azji
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Sulkyrider »

Wyglada jak pacjent, któremu wszystkie flaki wypadły w czasie operacji i lekarze nie wiedzą jak to z powrotem poplątać.
Nie ważne co masz pod dupą. Ważne co pod kaskiem.
T F F T
Szefciu
Member
Member
Posty: 1097
Rejestracja: 26 kwie 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Szefciu »

Spokojnie, najważniejsze, że układ działa. Odpinam dwie złączki i klemy z aku, wiązka pod pache i wracam do domu:) Układać będe jak już więcej mechaniki poskładam. Narazie nawet na wywalonych bebechach dziła obrotomierz, wskaźnik temperatury i kilka innych kontrolek:)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Sulkyrider
Posty: 11800
Rejestracja: 17 cze 2008, 20:05
Krótki opis: Rekwizytor
Lokalizacja: Poznań od strony Azji
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: Sulkyrider »

Szefciu pisze: Odpinam dwie złączki i klemy z aku, wiązka pod pache i wracam do domu:)
I to jest metoda. Nikt Ci trajki nie zapierdoli.
Nie ważne co masz pod dupą. Ważne co pod kaskiem.
T F F T
Awatar użytkownika
andrzejqs
Posty: 1940
Rejestracja: 10 kwie 2011, 18:22
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Re: Trajka Tomka

Post autor: andrzejqs »

dopiero teraz dopatrzyłem się tych bombek (akumulatorów) przy zawieszeniu przewidziane są jakieś bajery ?
Byli już tacy, co zrobili coś co było nie możliwe do zrobienia, bo nie wiedzieli, że tego się nie da zrobić :-) .
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 12 gości