Petycja
: 05 kwie 2019, 08:50
Zbieramy podpisy pod petycja do Sejmu. Chodzi o zmianę przepisów rejestracji SAMów
Wklejam treść petycji. Kto może niech zbiera po domach, kościołach, wśród znajomych !
Poniżej w załączniku wersja do wydruku.
Slawomir Piechotal
Przewodniczący Komisja do Spraw Petycji
Kancelaria Sejmu, ul. Wiejska 4/6/8, 00-902 Warszawa
DW: Urszula Augustyn, Grzegorz Raniewicz, Andrzej Smirnow
Szanowny Panie
My,niżej podpisani członkowie Klubu MotocyklowegoTrajkersi, oraz niżej podpisane osoby zwracamy się z obywatelską inicjatywą ustawodawczątj. z prośbą o zmianę decyzji rządu dotyczącą możliwości rejestracji pojazdów typu „SAM”
Zgodnie z prawem pojazdem typu „SAM” jest pojazd zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, wykonany samodzielnie, najczęściej przez przyszłego właściciela pojazdu. Pojazd taki zbudowany jest od podstaw lub w wyniku przeróbki innego pojazdu.
W nawiązaniu do implementacji prawa krajowego, ustawą z dnia 22 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1448), Dyrektywy 2007/46/WE, uchylony został m.in. przepis art. 68 ust. 17 pkt. 4 ustawy- Prawo o ruchu drogowym, dający do dnia 22 czerwca 2013 r. możliwość dopuszczenia do ruchu pojazdu wyprodukowanego lub importowanego przez obywatela w ilości jednej sztuki rocznie (np. pojazdy marki SAM), po uzyskaniu pozytywnego wyniku z przeprowadzonego badania technicznego pojazdu na dzień dzisiejszy stosuje się do art. 70g ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) który zakazuje wprowadzanie do obrotu nowego pojazdu bez wymaganego odpowiedniego świadectwa homologacji typu lub innego równoważnego dokumentu, którym jest m.in. świadectwo dopuszczenia indywidualnego wydawane w drodze decyzji przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego (art. 70zu ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym) wskazujemy, iż procedura uzyskania wspomnianej homologacji (dla pojazdu konstrukcji własnej wykonanej w ilości jednej sztuki w skali roku ) obarczona jest nie tylko wysokimi opłatami lecz także uciążliwą procedurą administracyjną. Obecnie właściciele tych pojazdów najczęściej uzyskują dopuszczenie ich do ruchu za granicą co między innymi powoduje, iż budżet państwa ponosi stratę.
Rozwiązanie polegające na uproszczeniu przepisów, przy zachowaniu ich zgodności z wymogami dyrektyw unijnych, nie tylko uprościłoby drogę do zarejestrowania pojazdów typu ,,SAM”, lecz także pozytywnie wpłynęłoby na polski budżet. Dlatego też zasadnym wydaje się przeanalizowanie obecnie obowiązującego prawa w tym zakresie i dokonanie stosownych korekt w interesie polskich obywateli.
Wnioskujemy o możliwość dopuszczenia do ruchu pojazdu wyprodukowanego w ilości jednej sztuki rocznie (np. pojazdy marki SAM), po uzyskaniu pozytywnego wyniku z przeprowadzonego badania technicznego pojazdu. Ideą ww. wniosku jest stworzenie możliwości zarejestrowania jednego pojazdu danego typu rocznie, bez konieczności przedstawienia go do badań homologacyjnych.
Prosząc o pozytywne rozpatrzenie naszej prośby, dołączamy podpisy złożone pod petycją.
Z poważaniem
Robert Szymski
President Klubu Motocyklowego Trajkersi
robtrike@trajkersi.pl
Wklejam treść petycji. Kto może niech zbiera po domach, kościołach, wśród znajomych !
Poniżej w załączniku wersja do wydruku.
Slawomir Piechotal
Przewodniczący Komisja do Spraw Petycji
Kancelaria Sejmu, ul. Wiejska 4/6/8, 00-902 Warszawa
DW: Urszula Augustyn, Grzegorz Raniewicz, Andrzej Smirnow
Szanowny Panie
My,niżej podpisani członkowie Klubu MotocyklowegoTrajkersi, oraz niżej podpisane osoby zwracamy się z obywatelską inicjatywą ustawodawczątj. z prośbą o zmianę decyzji rządu dotyczącą możliwości rejestracji pojazdów typu „SAM”
Zgodnie z prawem pojazdem typu „SAM” jest pojazd zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, wykonany samodzielnie, najczęściej przez przyszłego właściciela pojazdu. Pojazd taki zbudowany jest od podstaw lub w wyniku przeróbki innego pojazdu.
W nawiązaniu do implementacji prawa krajowego, ustawą z dnia 22 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1448), Dyrektywy 2007/46/WE, uchylony został m.in. przepis art. 68 ust. 17 pkt. 4 ustawy- Prawo o ruchu drogowym, dający do dnia 22 czerwca 2013 r. możliwość dopuszczenia do ruchu pojazdu wyprodukowanego lub importowanego przez obywatela w ilości jednej sztuki rocznie (np. pojazdy marki SAM), po uzyskaniu pozytywnego wyniku z przeprowadzonego badania technicznego pojazdu na dzień dzisiejszy stosuje się do art. 70g ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) który zakazuje wprowadzanie do obrotu nowego pojazdu bez wymaganego odpowiedniego świadectwa homologacji typu lub innego równoważnego dokumentu, którym jest m.in. świadectwo dopuszczenia indywidualnego wydawane w drodze decyzji przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego (art. 70zu ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym) wskazujemy, iż procedura uzyskania wspomnianej homologacji (dla pojazdu konstrukcji własnej wykonanej w ilości jednej sztuki w skali roku ) obarczona jest nie tylko wysokimi opłatami lecz także uciążliwą procedurą administracyjną. Obecnie właściciele tych pojazdów najczęściej uzyskują dopuszczenie ich do ruchu za granicą co między innymi powoduje, iż budżet państwa ponosi stratę.
Rozwiązanie polegające na uproszczeniu przepisów, przy zachowaniu ich zgodności z wymogami dyrektyw unijnych, nie tylko uprościłoby drogę do zarejestrowania pojazdów typu ,,SAM”, lecz także pozytywnie wpłynęłoby na polski budżet. Dlatego też zasadnym wydaje się przeanalizowanie obecnie obowiązującego prawa w tym zakresie i dokonanie stosownych korekt w interesie polskich obywateli.
Wnioskujemy o możliwość dopuszczenia do ruchu pojazdu wyprodukowanego w ilości jednej sztuki rocznie (np. pojazdy marki SAM), po uzyskaniu pozytywnego wyniku z przeprowadzonego badania technicznego pojazdu. Ideą ww. wniosku jest stworzenie możliwości zarejestrowania jednego pojazdu danego typu rocznie, bez konieczności przedstawienia go do badań homologacyjnych.
Prosząc o pozytywne rozpatrzenie naszej prośby, dołączamy podpisy złożone pod petycją.
Z poważaniem
Robert Szymski
President Klubu Motocyklowego Trajkersi
robtrike@trajkersi.pl