Strona 1 z 2

TUC 40

: 10 maja 2014, 12:41
autor: Wiktor
Tą maszynę chyba kazdy zna.
W zimę miałem zajebistą awarię
Stanął reduktor zablokowany na jednym biegu.
Niestety dość niskie obroty.

Faza pierwsza demontaż reduktora.

Re: TUC 40

: 10 maja 2014, 12:44
autor: Wiktor
Faza druga
Wyjebka silnika 7,5 KW
Przysposobienie silnika 5,5 KW

Re: TUC 40

: 10 maja 2014, 12:48
autor: Wiktor
Gdzieś doczytałem że można wywalic reduktor i zastapić go falownikiem.
Występuja jednak problemy przy niższych obrotach.
Silnik poniżej 20 Hz traci moment pomimo zapewnień producentów ze jest inaczej.
Na całe szczęścei moja maszyna posiada tzw. odboczkę która to umieszczona jest przy wrzecionie.
Za pomocą tej odboczki można zmienić przłożenie ok 10 krotnie.

Więc reduktor poszedł na złom


Jak widać na ponizszym zdjęciu z kontenerem zapoznała się też dźwignia preselekcji jak i zatwierdzania predkości.
Wałek włączania i dzwignie również. Dołączyła do nich cała elektryka, oraz różne inne gadżety

Re: TUC 40

: 10 maja 2014, 13:00
autor: Wiktor
Tocząc piasty z aluminium produkuje się dość dużo wiórów.
Stoczenie wałka fi 130 długości 350mm na piaste daje ok taczki wiórów.
Miałem z tym bezustanny problem bo wanienka nie dawała rady.
Wykonałem więc taką

Re: TUC 40

: 10 maja 2014, 13:03
autor: Wiktor
Wanna jest oczywiście zamontowana na prowadnicach kulkowych szufladowych.
No i co najwazniejsze wyjeżdża do przodu.
Orginalnie wióry wyciagało się tyłem co stanowiło nielada wyzwanie jak maszyna stała pod ścianą.

Re: TUC 40

: 10 maja 2014, 13:04
autor: Wiktor
CDN....Już wkrótce

Re: TUC 40

: 10 maja 2014, 13:22
autor: Luksky
u mojego dobrego klienta, wszelakie te stare tokarki poprzerabiali na cyfrowe. Z tyłu wystaje taki sobie panelik z klawiaturą i przełacznikami. Dorobienie na tej maszynie szpilki do spierdolonego genetycznie 2.0TDI, ktora sie ukręca i potrzebna jest 12-8mm szpila trwa sekundy. W szoku byłem jak mozna zaadoptować stara maszyne i zrobić z niej cudo techniki.

Re: TUC 40

: 10 maja 2014, 14:13
autor: Wiktor
Tak naprawde przeróbka na cnc to nie jest wielki problem
Jedna ze składowych części jest właśne przeróbka napędu wrzeciona która juz u mnie śmiga.

Re: TUC 40

: 10 maja 2014, 14:22
autor: adaśko
Śmiga i to ładnie śmiga

Re: TUC 40

: 10 maja 2014, 15:39
autor: maciey
Wiktor na odboczce masz przełożenie 8 razy.
Paski klinowe masz we wrzecienniku czy od strony gitary?

Re: TUC 40

: 11 maja 2014, 08:51
autor: Wiktor
co za róznica 8 czy 10 razy
wazne ze jak zapodasz duze wiertło to idzie.
Wiertłem 30 wiercę w stali bez odboczki na 700 obr.
Skrawanie stali z dośc duzym posuwem i wiórem 2mm na 1100 obr bez problemu
No i korekta obrotów w czasie rzeczywistym potencjometrem, a nie gajgą po zatrzymaniu maszyny
Maszyna jest ponad 2 razy wydajniejsza.

Po operacji wymiany silnika i wyrzuceniu reduktora powstał problem smarowania wrzeciennika.
Jest on smarowany rurką 6mm czyli przewodem hamulcowym.
Jako że mam duży skład pomp hydraulicznych ale o dużych wydajnościach, zastosowałem patent.
Od głównego silnika napędziłem pompę hydrauliczną od wózka Still
Za pompą dałem trójnik do którego podłączyłem wspomniany przewód hamulcowy, oraz zawór regulacji ciśnienia.
Na zaworze ustawiłem minimalny opór.
Teraz na dowolnych obrotach mam stabilne strugi oleju we wrzecienniku.
Jest tylko jeden mały problem nie mogę używać lewych obrotów, ze względu na pompę.
Czasami na chwilkę jej nie zaszkodzi
Gdyby się zdarzyło że byłyby to konieczne do pracy, pompa musiałaby dostać swój silnik

Paski mam we wrzecienniku i silnik udało mi się umieścić wewnątrz, na miejscu reduktora.
Stary silnik wystawał między stopami tokarki. Teraz juz nie przeszkadza i mogłem swobodnie wjechać tam z wanną.

Re: TUC 40

: 11 maja 2014, 13:06
autor: maciey
Wiktor na skrzyni proselekcyjnej tuca lub tuda czterdziestki jest automatyczne przełączanie pompy oleju.

Re: TUC 40

: 11 maja 2014, 14:23
autor: Wiktor
Wiem, ale mój Tuc już nie ma tych urzadzeń.
W tygodniu nagram filmik z jego pracy.

Re: TUC 40

: 11 maja 2014, 15:34
autor: maciey
Wiktor zapodaj pompe olejową od jakiegoś ruska z silnikiem trójfazowym 250W podłączonym do głównego.
Ja bym proselekcji nie wypierdalał

Re: TUC 40

: 11 maja 2014, 16:04
autor: Luksky
może prokreacji?

Re: TUC 40

: 11 maja 2014, 16:10
autor: maciey
Luksky pisze:może prokreacji?
może zapodaj coś na jedno oko
qrwa bez kaska nie śmigam

Re: TUC 40

: 11 maja 2014, 17:56
autor: Wiktor
maciey pisze:Ja bym proselekcji nie wypierdalał
A ja wyjebałem ją. Nie mam już żadnej przekładni. Wrzeciono jest spięte na stałe pasami z silnikiem.
Jedyne co pozostało to odboczka

Re: TUC 40

: 11 maja 2014, 21:26
autor: mechanior
Też jak kupie tokarke to w oryginalnym stanie długo nie zostanie ale teraz kompletnie nie mam czasu, fajnie to ogarnołeś Wiktor.

Re: TUC 40

: 11 maja 2014, 22:27
autor: Luksky
tutaj tez ktos sporo przeróbek naniósł

http://channels.barepass.com/11987/bdsmpics/02.jpg

Re: TUC 40

: 14 maja 2014, 22:47
autor: Wiktor
Dziś strzeliłem fotki jak maszyna wygląda.
Na samej górze w szafce króluje falownik LG 5,5 KW.
To gówienko pieknie robi całą robotę
Przełączniki to od prawej
Obroty prawe
Obroty lewe
Speed
Chłodzenie

Jeszcze zbyt wiele gałek i dźwiegienek zostało

Re: TUC 40

: 17 maja 2014, 20:12
autor: juniorv
Rewelacja czekam na filmy z pracy maszyny 8)

Re: TUC 40

: 17 maja 2014, 22:30
autor: Wiktor
Podpisałem sobie

Re: TUC 40

: 17 maja 2014, 22:32
autor: winda
czcionka z worda? :mrgreen:

Re: TUC 40

: 17 maja 2014, 22:34
autor: Wiktor
NIE
z palca :lol:

Re: TUC 40

: 17 maja 2014, 23:08
autor: juniorv
jak szybko zatrzymuje się silnik ? Chodzi mi o sytuację np. podczas gwintowania