Moja pierwsza

W tym dziale przedstawiamy przebieg budowy swojej trajki.
ODPOWIEDZ
Michael2304
Posty: 316
Rejestracja: 06 wrz 2013, 16:35
Lokalizacja: Poręba (PL śląskie)
Kontakt:

Moja pierwsza

Post autor: Michael2304 »

Witam w nowym temacie. Zaczęło się. Oto mój honorowy dawca organów :D . Jadę jutro na urlop( prawie 2 tygodnie) więc rozbebeszanie garba trosze się przeciągnie. Mam nadzieję,że podczas urlopu zakupię chociaż materiał na przednie zawieszenie i zrobię półki. Tu nasuwa się pytanie : jaki materiał użyć na zawiechę ( wachacz pchany planuję). Rura grubościenna czy pręt?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
bobber
Posty: 593
Rejestracja: 22 gru 2010, 12:42
Krótki opis: czyj to motór? to nie motór to trajka
Lokalizacja: krosno
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: bobber »

witaj i działaj, a co do zawiasu to w przypadku garba (tj. silnik z tyłu) niegłupie było by danie pełnych wałków na lagi bo dociążyło by to przód
Awatar użytkownika
bandit
Posty: 3667
Rejestracja: 02 gru 2006, 21:16
Lokalizacja: Pniewy
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: bandit »

Rura ma większą wytrzymałość na zginanie niz wałek, osobiście stosuje 1.5 cala scianka 5 mm. Teraz będę miał przodzik na handel, taki sam jak w mojej traji.
Awatar użytkownika
andy
Posty: 1003
Rejestracja: 17 sie 2012, 11:19
Krótki opis: Jest nikim ten kto nie ulepsza świata.
Lokalizacja: podkarpacie
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: andy »

jest tak jak pisze bandit . poza tym garbus niema aż tyle mocy żeby było trzeba dociążać przód , po co ci zbędne kilogramy ?
Awatar użytkownika
Sulkyrider
Posty: 11800
Rejestracja: 17 cze 2008, 20:05
Krótki opis: Rekwizytor
Lokalizacja: Poznań od strony Azji
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: Sulkyrider »

Przód dociążyć ok, ale unikał bym zwiększania masy nieresorowanej. Czyli to co rusza się z kołem, powinno być względnie lekkie.
Nie ważne co masz pod dupą. Ważne co pod kaskiem.
T F F T
bobber
Posty: 593
Rejestracja: 22 gru 2010, 12:42
Krótki opis: czyj to motór? to nie motór to trajka
Lokalizacja: krosno
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: bobber »

jak najbardziej zgadzam się że rura ma większą wytrzymałość niż wałek , a sprawa dociążenia przodu jest istotna jeśli trajka ma być krótka , w takim wypadku i mała moc może powodować loty koła w górę
Awatar użytkownika
sekuwawa
Posty: 2011
Rejestracja: 24 paź 2009, 09:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: sekuwawa »

bobber pisze:jak najbardziej zgadzam się że rura ma większą wytrzymałość niż wałek
Ale na które siły ta większa wytrzymałość bo w zawieszeniu masz dość złożony układ naprężeń?
bobber
Posty: 593
Rejestracja: 22 gru 2010, 12:42
Krótki opis: czyj to motór? to nie motór to trajka
Lokalizacja: krosno
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: bobber »

na zginanie bo lagi zawieszenia są narażone głównie na gięcie
Awatar użytkownika
sekuwawa
Posty: 2011
Rejestracja: 24 paź 2009, 09:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: sekuwawa »

To muszę Cię zmartwić, pręt ma większą wytrzymałość na zginanie od rury przy założeniu że oba elementy mają taka samą średnicę. Wynika to prosto ze wzorów. Przy założeniu równości pola przekroju, a co za tym idzie masy to ty masz rację, ale w budowie przodów zazwyczaj chodzi nam o daną średnicę więc jak ktoś wrzuci tam wałek to na pewno będzie sztywniejszy.
Awatar użytkownika
andy
Posty: 1003
Rejestracja: 17 sie 2012, 11:19
Krótki opis: Jest nikim ten kto nie ulepsza świata.
Lokalizacja: podkarpacie
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: andy »

oj sęku bardzo się mylisz , siła rurki to napięcia powierzchniowe jakie powstają podczas odkształceń a jak pewno wiesz pole powierzchni płaszczyzn w rurce jest blisko 2krotnie większa niż niż pole powierzchni pręta , dlatego rura ma zawsze większą wytrzymałość od pręta , przy założeniu że mają taką samą średnicę i są z takiego samego materiału , jedynym wyjątkiem jest słabsza odporność na zgniatanie . praw fizyki nie zmienisz
Awatar użytkownika
sekuwawa
Posty: 2011
Rejestracja: 24 paź 2009, 09:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: sekuwawa »

andy pisze: siła rurki to napięcia powierzchniowe jakie powstają podczas odkształceń a jak pewno wiesz pole powierzchni płaszczyzn w rurce jest blisko 2krotnie większa niż niż pole powierzchni pręta , dlatego rura ma zawsze większą wytrzymałość od pręta , przy założeniu że mają taką samą średnicę i są z takiego samego materiału , jedynym wyjątkiem jest słabsza odporność na zgniatanie . praw fizyki nie zmienisz
Przy takim założeniu wychodzi, że im cieńsza ścianka tym większa sztywność, a tak nie jest.
Poniżej wzory gdzie W to współczynnik wytrzymałości przekroju na zginanie. Przy zginaniu liczy się ilość włókien materiału które mogą przenieść naprężenia. Mit, że rurka jest sztywniejsza wynika z tego że jak weźmiemy pręt i rurkę i umieścimy w poziomie to strzałka ugięcia pręta będzie większa, a będzie większa bo ma większą masę i działa siła grawitacji. Jak zamurujesz pręt w pionie to będziesz musiał przyłożyć więcej siły do pręta aby wystąpiły odkształcenia plastyczne.
Wsp_wytrz.GIF
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
andy
Posty: 1003
Rejestracja: 17 sie 2012, 11:19
Krótki opis: Jest nikim ten kto nie ulepsza świata.
Lokalizacja: podkarpacie
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: andy »

fajnie że wkleiłeś fotke z wzorem tylko wytłumacz jeszcze na co są te wzorki , a najlepiej weź rurkę i pręt tej samej średnicy i wkręć sobie w imadło a potem solidnie się przystaw , wtedy zrozumiesz o co chodzi . calowa rura ręcznie jest nie do wygięci
Awatar użytkownika
sekuwawa
Posty: 2011
Rejestracja: 24 paź 2009, 09:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: sekuwawa »

Jest sobie coś takiego jak moment gnący, który równy jest siła razy ramie na którym została przyłożona. Ten właśnie moment podzielony na W czyli współczynnik wytrzymałości przekroju na zginanie daje wartość naprężeń. Zakładając że moment gnący M jest w obu przypadkach taki sam to naprężenia są mniejsze tam gdzie W jest większe, a jest większe w przekroju pręta.
sigma.png
Im mniej naprężeń tym mniejsze szanse na odkształcenie plastyczne. W trajce chcemy być po stronie wyłącznie odkształceń sprężystych więc w teorii wygrywa pręt. Cały czas tylko przestrzegam przed tym tylko by uwglednić masę która sama w sobie powoduje ugięcie pręta pod wpływem siły ciężkości. Nigdy w imadle nie giąłem rury calowej, ale też nie giąłem pręta o średnicy 33,4mm. Udało Ci się taki wygiąć ?? :wink:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
adaśko
Posty: 4476
Rejestracja: 10 kwie 2010, 14:08
Krótki opis: pierdolić biurokrację!!!
Lokalizacja: Iława
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: adaśko »

teoretycy teoretyzujcie na Pw :wink: tu się tnie, spawa i buduje wzorami trajki nie zbudujecie :mrgreen:
Bóg jest litościwy ... a Ja nie.....!!!
Awatar użytkownika
andy
Posty: 1003
Rejestracja: 17 sie 2012, 11:19
Krótki opis: Jest nikim ten kto nie ulepsza świata.
Lokalizacja: podkarpacie
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: andy »

google i wikipedja dały mi te same wyniki co u ciebie , ja jednak zostanę przy swoim poco mu przy 30 konnym silniku zawias z pełnych wałków .
Awatar użytkownika
andrzejqs
Posty: 1876
Rejestracja: 10 kwie 2011, 18:22
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: andrzejqs »

wystarczy kierownika dać w odpowiednim miejscu i po temacie z prętami. :D
Jak kierownik siedzi po jednej stronie tylnej osi a pasażer po drugiej to niema się czemu dziwić że z trajki robi się huśtawka i w lagi trzeba ołów wlać
Byli już tacy, co zrobili coś co było nie możliwe do zrobienia, bo nie wiedzieli, że tego się nie da zrobić :-) .
Awatar użytkownika
bandit
Posty: 3667
Rejestracja: 02 gru 2006, 21:16
Lokalizacja: Pniewy
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: bandit »

Obstaje mimo wszystko przy rurach. Co do stosowania cięzkiego przodu to wiadomego silnika, przerost formy nad treścią.
Awatar użytkownika
mazda
Posty: 950
Rejestracja: 27 sty 2007, 20:52
Krótki opis: Kupic, sprzedac, zamienic - handlarz doskonał
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: mazda »

Czytając temat myślałem ze trafiłem do bravo " moja pierwsza" ale się rozczarowałem... :mrgreen:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Budowa Trajki jest jak film pt. " Niekończąca się opowieść "
Luksky
Posty: 16265
Rejestracja: 06 cze 2007, 00:14
Krótki opis: Życie to piękne, ludzie są wspaniali...
Lokalizacja: Święciechowa
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: Luksky »

Mazda.......
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
T F F T
A C A B
"...nie każdy facet z widłami, to Posejdon..."
bobber
Posty: 593
Rejestracja: 22 gru 2010, 12:42
Krótki opis: czyj to motór? to nie motór to trajka
Lokalizacja: krosno
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: bobber »

andrzejqs pisze:wystarczy kierownika dać w odpowiednim miejscu i po temacie z prętami. :D
Jak kierownik siedzi po jednej stronie tylnej osi a pasażer po drugiej to niema się czemu dziwić że z trajki robi się huśtawka i w lagi trzeba ołów wlać
o właśnie i o to dokładnie mi chodziło :D
Michael2304
Posty: 316
Rejestracja: 06 wrz 2013, 16:35
Lokalizacja: Poręba (PL śląskie)
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: Michael2304 »

Z dyskusji kolegów przyjmuję ostatni post.Posadzić kierownika w odpowiednim miejscu i ma być ok. :lol: :lol:
Po trudach i znoju wreszcie mam tył... :D
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
andrzejqs
Posty: 1876
Rejestracja: 10 kwie 2011, 18:22
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: andrzejqs »

Zagęszczaj ruchy bo cie zima zastanie to 4 traja będzie na wsi :D
Byli już tacy, co zrobili coś co było nie możliwe do zrobienia, bo nie wiedzieli, że tego się nie da zrobić :-) .
trikelee
Posty: 254
Rejestracja: 01 gru 2012, 21:45
Lokalizacja: Malbork
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: trikelee »

No i pięknie Siasiad napieraj napieraj to na wiosne wybierzemy się w trase UK---F---B---H---N---->PL Babki :lol: :lol: :lol:
Michael2304
Posty: 316
Rejestracja: 06 wrz 2013, 16:35
Lokalizacja: Poręba (PL śląskie)
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: Michael2304 »

andrzejqs pisze:Zagęszczaj ruchy bo cie zima zastanie to 4 traja będzie na wsi :D
Precyzja wymaga czasu. :mrgreen:
Awatar użytkownika
seta
Posty: 1320
Rejestracja: 15 sty 2012, 13:40
Krótki opis: Wieczna kombinacja ;-)
Lokalizacja: Łosice
Kontakt:

Re: Moja pierwsza

Post autor: seta »

Michael2304 pisze:
andrzejqs pisze:Zagęszczaj ruchy bo cie zima zastanie to 4 traja będzie na wsi :D
Precyzja wymaga czasu. :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość