W tym temacie umieszczamy zapytania, wiadomości, schematy, itp dotyczące naszych trójkołowców. Na początek aby ukrócic pytania o podstawowe rzeczy zamieszczam kilka schematów, bardzo prostych na ktorych mozna sie wzorować. Jeżeli ktoś posiada cos o wiele bardziej skomplikowanego jesteśmy wstanie pomoc, ew udostepnic instrukcję serwisową w jezyku polskim dot takiego pojazdy z analogicznym silnikiem, jednak nie jestesmy kółkiem wzajemnej adoracji. Oczekujesz profesjonalnej porady, serwisówki, itp - musisz przejść weryfikacje uzytkownika, musisz poudzielac się na forum. Pomagamy chętnie i przesympatyczni z nas ludzie, jednak nie mamy na czole napisane że mozna nas dymać
Przykładowe schematy z instalacji najprostszej z mozliwych, opisane po polsku, bardzo czytelnie oznaczone. Pochodza z rodzimych ciągników.
Witam
własnie dumam nad docelową instalacją elektryczną Stacyjke kupiłem (tradycyjnie) od ciągnika. Włożenie kluczyka załacza zapłon, pozycje pierwsza wykorzystam na załaczenie p/mgielnego tylnego, pozycję drugą na p/mgielne przednie. W kierownicy dam tylko przewody sterujące do przekaźników a będzie ich kilka:
- drogowe
-mijania,
-p/mgielne przednie,
-przekaźnik do awaryjnych - zasilany z przerywacza, podłaczony pod dwa obwody kierunków. awaryjne można zrobić też poprzez zasilenie kierunków od tyłu z diodami 4 A, nie pozwalającymi na przepływ prądu podczas normalnego dzialania kierunków,
- zastanawiam się czy nie dać dodatkowego przekaźnika uruchamianego po daniu zapłonu ze stacyjki. z niego wyprowadzony by był plus na bezpieczniki dla instalacji. Chyba uniknie sięw ten sposób problemów ze stacyjką.
Chyba jednym z najważniejszych elementów instalacji , który już zamontowałem , jest wyłącznik masy. Dziwie sie ze nie jest on obowiązkowy we wszystkich pojazdach - umozliwia odłączenie "przyczyny" a nie usuwanie skutków gaśnicą.
Główne wiązki będa puszczone kablemi sterowniczymi - są w sprzedaży np 10 x1,5 i 14x 1. Wadą tych kabli jet to że poszczególne żyły nie są kolorwe tylko posiadają numery.
"śpieszmy się kochać kobiety!!! bo tak szybko tyją..."
Wojtek44 jak chcesz zamontować stacyjke od ciągnika, to daj prąd po przekaźniku. Jak miałem ruska, to miałem w nim stacyjkę od ciągnika i prądnice od malucha. Efektem ubocznym była zjarana blaszka w stacyjce (za duży prąd przewodziło to maleństwo metalowe) Po założeniu przekaźnika do świateł problem się rozwiazał. Tym bardziej w trajce jest wskazane montowanie przekaźników, gdyż mamy wiecej odbiorników.
W ostatniej trajce na kaszlu elektrykę robiłem tak:
-2 przekaźniki załączające prąd na bezpieczniki i dalej do odbiorników (co by stacyjkę odciążyć)
-przekaźnik do świateł plus drugi przerzucający krótkie/długie
-przekaźnik do rozrusznika- co by pstryczek elektryczek od rozrusznika z włącznika made in korea się nie sfajczył zbyt szybko.
zastanawaim się na celowścią przekaźnika do rozrusznika - przecież przycisiem będzie sie podawało prąd tylko na uruchomienie cewki bendiksa, który poda właściwy prąd na rozruch.
"śpieszmy się kochać kobiety!!! bo tak szybko tyją..."
Przekaźnik to koszt jakieś 7 zł, więc dla spokoju ducha 7 zł to pikuś. Zamontowanie go krzywdy nie zrobi, zaś jego brak juz może, ale zawsze można posłużyć się śrubokrętem łącząc na krótko plusa z akusa z plusem od cewki.