Panowie ... a więc i ja (z racji tego, że na codzień jestem glinarzem choć nie z drogówki) postaram się Wam naświetlić aspekty prawne obowiązujące na dzień dzisiejszy.
po 1) Pawlik ma rację - istnieje dyrektywa UE, którą przytoczył powyżej ale ... jak zawsze w Polsce prawo u nas jest lepsze niż w UE ...
Poniżej przytaczam komentarz do art 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym :
Kod: Zaznacz cały
Autor: Wojciech Kotowski
Tytuł: Komentarz do art.2 ustawy - Prawo o ruchu drogowym
Stan prawny: 2011.05.01
Motocykl jest pojazdem silnikowym, którego konstrukcja opiera się na dwóch kołach jezdnych i umożliwia rozwinięcie prędkości powyżej 25 km/h. Pojęcie to obejmuje również pojazdy trzykołowe. Przykładem są motocykle z bocznym wózkiem lub kabiną przeznaczoną dla osób niepełnosprawnych. Ciężar takiego pojazdu bez kierującego nie może przekroczyć 400 kg. Motocykl może (art. 20 p.r.d.) rozwijać następujące prędkości: 50 km/h i 60 km/h (art. 20 ust. 1 i 1a p.r.d.) - na terenie zabudowanym, 20 km/h - w strefie zamieszkania, 140 km/h - na autostradzie, 120 km/h - na drodze ekspresowej dwujezdniowej, 100 km/h - na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz drodze dwujezdniowej o co najmniej dwóch pasach ruchu dla każdego kierunku, 90 km/h - na pozostałych drogach.
Tak więc niestety ... pomimo największych chęci gliniarze, którzy Wam starali wyjaśnić jaka kategoria na trajkę obowiązuje mieli rację
Po drugie ... w chwili obecnej są już gotowe nowelizacje Prawa o ruchu drogowym, które wejdą w życie w dniu 19 stycznia 2013. Jakie ?? Proszę o to kolejny wyciąg z przepisów :
Kod: Zaznacz cały
42b) (20) czterokołowiec - pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza:
a) w przypadku przewozu rzeczy 550 kg,
b) w przypadku przewozu osób 400 kg;
42c) (21) czterokołowiec lekki - czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;
45) (23) motocykl - pojazd samochodowy jednośladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół;
(20) art 2 pkt 42b dodany przez art 125 pkt 3 lit. d) ustawy z dnia 5 stycznia 2011 o kierujących pojazdami (Dz.U.2011.30.151) z dniem 19 stycznia 2013
(21) art 2 pkt 42c dodany przez art 125 pkt 3 lit. d) ustawy z dnia 5 stycznia 2011 o kierujących pojazdami (Dz.U.2011.30.151) z dniem 19 stycznia 2013
(23) art 2 pkt 45 dodany przez art 125 pkt 3 lit. e) ustawy z dnia 5 stycznia 2011 o kierujących pojazdami (Dz.U.2011.30.151) z dniem 19 stycznia 2013
Tak więc niestety tak jak widać - jeśli traja jako motocykl - wtedy tylko kat A - i na tym kończę sprawę kat. prawka.
A teraz zajmiemy się samą rejestracją trajki. Jak czytałem większość z Was zaczyna rejestrację od rzeczoznawcy - i takowych też poszukujecie ... jednakże w żadnym rozporządzeniu nie ma konieczności udawać się z trajką do rzeczoznawcy ... przerabiałem to z kolegą w zeszłym roku kiedy rejestrowałem jego trajkę ... Na 3 Stacjach diagnostycznych nas odbili do rzeczoznawcy - na 4 zarejestrowali bez opinii rzeczoznawcy
A dlaczego ??
I tutaj także posłużę się cytatami
Kod: Zaznacz cały
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 22 lipca 2002 r.
w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów)
10. W przypadku zgłoszenia do pierwszej rejestracji pojazdu, którego markę określa się jako "SAM", właściciel pojazdu dołącza do wniosku o rejestrację:
1) (uchylony);
2) oświadczenie, że jest właścicielem zespołów i części służących do zbudowania tego pojazdu;
3) (uchylony);
4) (17) zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi, o którym mowa w art. 68 ust. 18 ustawy, oraz dokument identyfikacyjny badanego pojazdu marki "SAM".
Przepisy ust. 4 i 12 oraz § 3 ust. 1 i § 4 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
11. W przypadku zagubienia dowodu rejestracyjnego lub karty pojazdu przed ponownym zarejestrowaniem pojazdu właściciel pojazdu dołącza do wniosku o rejestrację zaświadczenie, o którym mowa w art. 72 ust. 4 ustawy, wystawione przez organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji, potwierdzające dane zawarte w zagubionym dokumencie, niezbędne do rejestracji pojazdu.
11. (18) (uchylony).
12. W przypadku zgłoszenia do rejestracji pojazdu, który nie posiada nadanych i umieszczonych fabrycznie przez producenta lub w trybie określonym przepisami odrębnymi cech identyfikacyjnych lub nie posiada tabliczki znamionowej, właściciel pojazdu do wniosku o rejestrację dołącza zaświadczenie, o którym mowa w § 28 ust. 1 lub § 29 ust. 2, potwierdzające nadanie i umieszczenie cech identyfikacyjnych lub wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej
i
Kod: Zaznacz cały
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 22 października 2004 r.
w sprawie badań zgodności pojazdów zabytkowych i pojazdów marki "SAM" z warunkami technicznymi
§ 3. 1. Badanie zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi polega na sprawdzeniu:
1) prawidłowości konstrukcji i montażu pojazdu;
2) czy pojazd odpowiada warunkom technicznym;
3) czy stan faktyczny pojazdu odpowiada warunkom technicznym zgłoszonym przez właściciela pojazdu we wniosku o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, składa się w jednostce upoważnionej do przeprowadzenia badania zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi, która przechowuje wnioski przez okres 5 lat.
3. Badanie, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się zgodnie z przepisami o badaniach technicznych pojazdów.
4. Jednostka upoważniona do przeprowadzenia badań zgodności pojazdów marki "SAM" z warunkami technicznymi prowadzi rejestr przeprowadzonych badań pojazdów marki "SAM" według wzoru i na zasadach określonych w przepisach o badaniach technicznych pojazdów.
5. Jednostka upoważniona do przeprowadzania badań zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi wydaje:
1) dokument identyfikacyjny badanego pojazdu marki "SAM" - z wyłączeniem przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony według wzoru określonego w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
2) dokument identyfikacyjny badanego pojazdu marki "SAM" - dla przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony według wzoru określonego w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
3) zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi według wzoru określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
§ 4 ....
2. Jednostkami upoważnionymi do przeprowadzania badania zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi są:
1) stacje kontroli pojazdów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, które są uprawnione do wykonywania badań zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi;
2) stacje kontroli pojazdów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 2 ustawy;
3) Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie;
4) Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie;
5) Ośrodek Badawczo-Rozwojowy "BOSMAL" w Bielsku-Białej;
6) Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych w Kobyłce k. Warszawy - wyłącznie dla samochodów ciężarowych, specjalnych i przyczep;
7) Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa w Warszawie, Oddział w Kłudzienku - wyłącznie dla ciągników rolniczych i przyczep przeznaczonych do łączenia z nimi;
8) Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku.
Tak więc jak widać - wystarczy znaleźć Stację Diagnostyczną, która jest uprawniona do wykonywania badań zgodności pojazdu marki "SAM"
Mam nadzieję, że tym przydługim postem nie włożyłem kija w mrowisko, lecz pomogłem Wam to wszystko trochę ogarnąć i wszystko stało się (prawie) jasne.
Gdyby jakieś pytania się komuś nasunęły - proszę pytać - postaram się udzielić odpowiedzi.
Pozdrawiam.