Strona 1 z 2

TUTORIAL: Jak wykonac piekny zbiornik paliwa

: 27 lis 2009, 15:25
autor: custom
Kiedyś w necie znalazłem zdjęcie zbiornika i zawsze chciałem coś podobnego zrobić od podstaw. Po jakimś czasie udało mi się skompletować potrzebne do tego przyrządy ,
czyli : koło angielskie , spęczarko-rozciągarkę , skórzany worek z piaskiem , młotek gumowy , młotek drewniany i inne narzędzia które znajdą się w każdym warsztacie.

Zbiornik - pracuję nad tym nie pisać!!!!

: 14 sty 2010, 00:10
autor: custom
Kupiłem blachę 0,8 mm najzwyklejszy gatunek ( na głęboko tłoczną do tej pory bym się nie doczekał) i zacząłem robić jakieś szablony.

: 14 sty 2010, 00:24
autor: custom
Cięcie blachy przed spawaniem tigowym lepiej wykonać nożycami niż tarczą (lepiej wychodzi spawanie).
Następnie zacząłem profilować blachę młotkiem na worku z piaskiem.

: 14 sty 2010, 00:40
autor: custom
Oczywiście robiąc to pierwszy raz popełniłem masę błędów praktycznie na każdym kroku ,ale
po kilku próbach coś zaczęło wychodzić.
Po wstępnym młotkowaniu blachy wszystkie fałdy i nierówności trzeba rozwalcować na kole angielskim

: 14 sty 2010, 00:53
autor: custom
Czynności te powtarzamy aż do uzyskania żądanego efektu a w międzyczasie używamy spęczarko-rozciągarki do likwidacji fałd powstałych na obrzeżach blachy podczas obróbki.
Wreszcie czas na pierwszą przymiarkę.

: 14 sty 2010, 01:40
autor: custom
I tu pierwsza wtopa. Okazało się że blacha ma za duży owal na swojej długości i jest jeszcze dużo wgnieceń do rozwalcowania.
W takim wypadku trzeba użyć ponownie spęczarko-rozciągarki montując szczęki rozciągające aby zmniejszyć przesadzony nieco owal.
(Przykład na innym elemencie)

: 14 sty 2010, 01:47
autor: custom
Po kilku przymiarkach zaczyna to jakoś pasować . :grin:

: 14 sty 2010, 01:52
autor: custom
Następnie złapałem blachę w trzech punktach ,aby zrobić dalsze szablony.

: 22 sty 2010, 19:44
autor: custom
Po krótkiej przerwie znowu ruszam do boju.
Na pierwszy ogień szablony boku. Nie ma konkretnego przepisu na ich wykonanie więc wszystko wychodzi metodą prób i błędów . Do zrobienia tego typu zbiornika bardzo przydaje się umiejętność przewidywania -jak zachowa się blacha po wyobleniu , co pozwoli nam w miarę dokładnie wykonać szablony. :wink:

: 22 sty 2010, 19:53
autor: custom
Po kilkukrotnym dopasowaniu i przymiarkach trzeba to jakoś połapać - punktowo oczywiście .

: 22 sty 2010, 20:47
autor: custom
W tej robocie niezbędna jest pomoc więc pomaga mi Szymong007 którego zresztą zgarnąłem do pracy z tego forum. Niektórzy już go widzieli na ostatnim naszym spotkaniu w Luboniu. :twisted:

: 22 sty 2010, 22:48
autor: custom
Może spotkaliście się z takim czymś jak wlew paliwa do wspawania w zbiornik ?
Udało mi się kupić taki jeden do którego pasują korki od HD i Kuryakina .
Ten akurat wlew kupiłem od gościa bo sobie ze stanów ściągnął a u nas takich nie widziałem.
Może ktoś z Was wie gdzie to dostać bo będę potrzebował do następnych zbiorników.
A może macie jakieś inne pomysły co do tego wlewu.

: 24 sty 2010, 22:46
autor: custom
Robiąc zbiornik od podstaw nie ma recepty na szablony więc za każdym razem musimy sami wypróbować czy dany szablon będzie pasował do reszty , czy też nie.
Tym razem się nie powiodło i trzeba zbiornik trochę zmodyfikować .

: 24 sty 2010, 22:51
autor: custom
Konieczne było cięcie zbiornika bo wkład pracy jaki został włożony do tej pory nie pozwolił wyrzucić go na złom.

Atak wygląda po przeróbce.

: 24 sty 2010, 22:56
autor: custom
W końcu przychodzi czas na tunel zbiornika.Na pierwszy rzut oka prosta czynność , jednak stopień trudności jego wykonania okazał się dość duży.

: 24 sty 2010, 23:02
autor: custom
Tunel trzeba jeszcze dopasować i połapać punktowo TIG-iem

: 25 sty 2010, 00:18
autor: custom
Teraz całość trzeba pospawać i można powiedzieć , że bryła gotowa :grin:

: 27 sty 2010, 21:35
autor: custom
Dzisiaj chciałem się zmierzyć z tym co robią Jankesi z za wielkiej wody . Wierzchnia część zbiornika została pocięta po to aby ją trochę unieść do góry , co nadaje zbiornikowi jeszcze bardziej customowy charakter .

: 27 sty 2010, 21:42
autor: custom
Następnie zostały dorobione dwa kliny które koniecznie trzeba zaprojektować w dwuch płaszczyznach - inaczej nie moglibyśmy ich dopasować .

: 27 sty 2010, 21:54
autor: custom
Teraz trzeba to dokładnie połapać punktowo , bo elementy są dość delikatne i mogłyby się odkształcić podczas spawania.

: 27 sty 2010, 22:00
autor: custom
Na motocyklu wygląda to całkiem nieźle .

: 27 sty 2010, 22:14
autor: custom
Teraz trzeba wytrasować miejsce w którym będzie osadzony wlew paliwa.
Otwór pod wlew jest dość duży więc wiertła odpadają :???: Blacha jest bardzo delikatna i przydał by się jakiś wycinak do metalu. Szukałem w sklepach metalowych ale nie było nic odpowiedniego . Może macie jakieś pomysły jak to wyciąć i blachy nie uszkodzić :?: :?: :?:

: 30 sty 2010, 17:35
autor: custom
Luksky pisze:
Sulkyrider pisze:U customa same ciekawe tematy powstają.
Chyba najwiecej konkretnych wątków powstało tutaj :) Może niech buduje traję jak najdłużej :) wtedy bedzie pełno fajnych wątków. Custom - Ty sie nie spiesz tak z tą budową :)
Niestety Luk , muszę zapierdzielać bo niedługo inna robota mi się zacznie i znowu nie będę miał czasu na traje. Dzisiaj została trochę poskręcana żeby lepiej zaplanować błotniki , hamulce itd

: 04 lut 2010, 23:46
autor: custom
Wczoraj dostałem wreszcie dwa wlewy paliwa z korkiem . Wlew od Hondy musiałem odesłać
bo nie dało się go zaadoptować . Ten drugi jakoś pasuje ale musiałem dotoczyć do niego pierścień mocujący który wspawam w zbiornik.

: 04 lut 2010, 23:50
autor: custom
Dorobiłem także króciec do kranika który został wspawany w zbiornik pod odpowiednim kątem.