Nowa trajka czerwonegoskorpiona

W tym dziale przedstawiamy przebieg budowy swojej trajki.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
seta
Posty: 1320
Rejestracja: 15 sty 2012, 13:40
Krótki opis: Wieczna kombinacja ;-)
Lokalizacja: Łosice
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: seta »

W starym zawieszeniu moim zdaniem błąd polegał na złym wahaczu i zastosowaniu jednego drążka kierowniczego.
Na rysunku, na czarno rysowałem wahacz i drążek w stanie spoczynku a na czerwono pod obciążeniem.
Podczas obciążenia zmienia się kat wyprzedzania na plus, a jak się rama unosi to na minus. Przez to podejrzewam, że kierownicą raz się kręcił z oporem a za chwilę zbył lekko.
Następna kwestia to,że podczas pracy zawieszenia zmieniała się odległość między zwrotnica a wąsem kierownicy, przez co szarpało kierą a jak kierownik był silny to gieło drążek

zaraz zapodam następny rysunek.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Sulkyrider
Posty: 11800
Rejestracja: 17 cze 2008, 20:05
Krótki opis: Rekwizytor
Lokalizacja: Poznań od strony Azji
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: Sulkyrider »

Widzisz, nie znałem tej konstrukcji. Teraz, widząc tomożna się mądrować - nie było by tegoproblemu, gdyby długość drążka była taka sama jakdługość wahacza. Wystarczyło dać dźwignię pośrednią i drążki poprowadzić dwa - jeden od zwrotnicy do zwigni pośredniej, drugi od dzwigni pośredniej do kiery.
Nie ważne co masz pod dupą. Ważne co pod kaskiem.
T F F T
Awatar użytkownika
seta
Posty: 1320
Rejestracja: 15 sty 2012, 13:40
Krótki opis: Wieczna kombinacja ;-)
Lokalizacja: Łosice
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: seta »

A tu moja wizja.
Zastosować dwa niezależne wahacze, dzięki temu nie będzie się zmieniał kąt wyprzedzenia.
Dodatkowo drążek podzielić na dwa. Jeden by szedł od kiery do wąsa przy wahaczach, a drugi od wąsa do zwrotnicy.
Ten krótszy wydaje mi się że powinien być długości wahaczy i pracować równolegle z nimi. To by niwelowało ewentualną zmianę odległości między zwrotnica a kiera. Choć przy dwóch wahaczach ta odległość nie powinna się mocno zmieniać.

Rysowałem wyprzedzenie w zero, bo tak było mi łatwiej zobrazować to co chcialem pokazać. Powinno być chyba troszkę w plusie aby uzyskać lekki opór. Ile???? Pojęcia nie mam :shock:

Rysuje dalej :mrgreen:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Sulkyrider
Posty: 11800
Rejestracja: 17 cze 2008, 20:05
Krótki opis: Rekwizytor
Lokalizacja: Poznań od strony Azji
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: Sulkyrider »

seta pisze:A tu moja wizja.
Zastosować dwa niezależne wahacze, dzięki temu nie będzie się zmieniał kąt wyprzedzenia.
Dodatkowo drążek podzielić na dwa. Jeden by szedł od kiery do wąsa przy wahaczach, a drugi od wąsa do zwrotnicy.
Ten krótszy wydaje mi się że powinien być długości wahaczy i pracować równolegle z nimi. To by niwelowało ewentualną zmianę odległości między zwrotnica a kiera. Choć przy dwóch wahaczach ta odległość nie powinna się mocno zmieniać.

Rysowałem wyprzedzenie w zero, bo tak było mi łatwiej zobrazować to co chcialem pokazać. Powinno być chyba troszkę w plusie aby uzyskać lekki opór. Ile???? Pojęcia nie mam :shock:

Rysuje dalej :mrgreen:
No właśnie to samo miałem na mysli, z tym że na jednym wahaczu.
Nie ważne co masz pod dupą. Ważne co pod kaskiem.
T F F T
Awatar użytkownika
seta
Posty: 1320
Rejestracja: 15 sty 2012, 13:40
Krótki opis: Wieczna kombinacja ;-)
Lokalizacja: Łosice
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: seta »

Ale na jednym wahaczu moim zdaniem nie da rady, bo zmienia nie kąt wyprzedzenia i traja na nierównościach będzie myszkowac.
Awatar użytkownika
Sulkyrider
Posty: 11800
Rejestracja: 17 cze 2008, 20:05
Krótki opis: Rekwizytor
Lokalizacja: Poznań od strony Azji
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: Sulkyrider »

seta pisze:Ale na jednym wahaczu moim zdaniem nie da rady, bo zmienia nie kąt wyprzedzenia i traja na nierównościach będzie myszkowac.
Jak chodzi o wyprzedzenie, to masz rację.
Jak chodzi o pracę drążka kierowniczego to rację mamy obaj.
Czyli Ty masz 2 racje a ja tylko jedną.
Nie ważne co masz pod dupą. Ważne co pod kaskiem.
T F F T
Szefciu
Member
Member
Posty: 1098
Rejestracja: 26 kwie 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: Szefciu »

Czyli wrocilismy w zasadzie do pierwotnej wersji. Pojedynczy wahacz da ten sam efekt. Przyjzyj sie rysunkowi, zaslon gorny i sprawdz co sie zmieni :)
Natomiast podzial drazka na 2 czesci jest dobrym poyslem. Polaczyc oba ze soba przegubem kardana i dluzszy poprowadzic czesciowo w tulejach zeby byl sztywniejszy
Awatar użytkownika
GREGOR
Posty: 5840
Rejestracja: 22 lut 2010, 10:46
Krótki opis: Żyj tak , aby dobrze Cię potem wspominali
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: GREGOR »

powiem krótko tylko dwa wahacze , do tego minimalny ruch ugięcia najlepiej resor piórowy bym zastosował taka połówka jak u pawlika w miedzianej zabawce , natomiast drążek dałbym jeden podparty i za podparciem na przegubie kardana :idea:
Żyj tak, aby Cię potem dobrze wspominali...
Awatar użytkownika
seta
Posty: 1320
Rejestracja: 15 sty 2012, 13:40
Krótki opis: Wieczna kombinacja ;-)
Lokalizacja: Łosice
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: seta »

Zwrotnicę warto było by zrobić od podstaw. Roztoczyć grubszą rurę z pasowaniem na łożysko piasty, z jednej strony zostawić próg a z drugiej kanałek na segera czyli tak jak w zwykłej piaśćie.
Do rury,( i to może być trudne) przyspawac w osi skrętu koła, dwa dzyndzle do zaciśniecia stworza wachacza.
No i jeszcze wąsa do kierowania.
Ja tak to widzę, i w wyobraźni to zawieszenie już poprawnie pracuje :mrgreen: niech się wypowiedzą ludzie z większą wyobraźnia niż moja :mrgreen:
Skorpion wierzymy w Ciebie
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
seta
Posty: 1320
Rejestracja: 15 sty 2012, 13:40
Krótki opis: Wieczna kombinacja ;-)
Lokalizacja: Łosice
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: seta »

To zależy od Scorpiona co mu będzie latwiej wykonać. Dwa oddzielne drążki czy jeden z kardanem. Tu chodzi tylko o to żeby sie drążek uginal niwelujac różnice odległości. Na dwóch wahaczach skok zawieszenia nie powinien już odgrywać tak wielkiego znaczenia.
Awatar użytkownika
GREGOR
Posty: 5840
Rejestracja: 22 lut 2010, 10:46
Krótki opis: Żyj tak , aby dobrze Cię potem wspominali
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: GREGOR »

seta pisze:To zależy od Scorpiona co mu będzie latwiej wykonać. Dwa oddzielne drążki czy jeden z kardanem. Tu chodzi tylko o to żeby sie drążek uginal niwelujac różnice odległości. Na dwóch wahaczach skok zawieszenia nie powinien już odgrywać tak wielkiego znaczenia.
masz rację :!:
Żyj tak, aby Cię potem dobrze wspominali...
Awatar użytkownika
Sulkyrider
Posty: 11800
Rejestracja: 17 cze 2008, 20:05
Krótki opis: Rekwizytor
Lokalizacja: Poznań od strony Azji
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: Sulkyrider »

seta pisze:To zależy od Scorpiona co mu będzie latwiej wykonać. Dwa oddzielne drążki czy jeden z kardanem. Tu chodzi tylko o to żeby sie drążek uginal niwelujac różnice odległości. Na dwóch wahaczach skok zawieszenia nie powinien już odgrywać tak wielkiego znaczenia.
Teoretycznie, gdyby długości wahaczy i długość drążka były równe, ułożone by były równolegle, to problem znika całkowicie.
Kardan nawet niekoniecznie potrzebny, wystarczył by przegub jakiegokolwiek rodzaju, nie musi przecież przenosić momentu obrotowego, tak samojak drążek w samochodzie.
Dodatkowy wąs chyba lepszy od prowadnic w tulejach - tuleje to jednak niepotrzebne tarcie.
Nie ważne co masz pod dupą. Ważne co pod kaskiem.
T F F T
Awatar użytkownika
GREGOR
Posty: 5840
Rejestracja: 22 lut 2010, 10:46
Krótki opis: Żyj tak , aby dobrze Cię potem wspominali
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: GREGOR »

Sulkyrider pisze:
seta pisze:To zależy od Scorpiona co mu będzie latwiej wykonać. Dwa oddzielne drążki czy jeden z kardanem. Tu chodzi tylko o to żeby sie drążek uginal niwelujac różnice odległości. Na dwóch wahaczach skok zawieszenia nie powinien już odgrywać tak wielkiego znaczenia.
Teoretycznie, gdyby długości wahaczy i długość drążka były równe, ułożone by były równolegle, to problem znika całkowicie.
Kardan nawet niekoniecznie potrzebny, wystarczył by przegub jakiegokolwiek rodzaju, nie musi przecież przenosić momentu obrotowego, tak samojak drążek w samochodzie.
Dodatkowy wąs chyba lepszy od prowadnic w tulejach - tuleje to jednak niepotrzebne tarcie.
nawet można się pokusić o siłownik hydrauliczny , szkoda wydanej kasy skorpiona trzeba to wykorzystać :!:
wahacze muszą być równe na tulejach jak najbardziej sztywnych !!! To musi zadziałać :wink:
Żyj tak, aby Cię potem dobrze wspominali...
Awatar użytkownika
seta
Posty: 1320
Rejestracja: 15 sty 2012, 13:40
Krótki opis: Wieczna kombinacja ;-)
Lokalizacja: Łosice
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: seta »

Już widzę przerażenie w oczach Skorpion jak to czyta i mówi: takie to proste??? to weźcie i to kurwa zróbcie :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Awatar użytkownika
GREGOR
Posty: 5840
Rejestracja: 22 lut 2010, 10:46
Krótki opis: Żyj tak , aby dobrze Cię potem wspominali
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: GREGOR »

seta pisze:Już widzę przerażenie w oczach Skorpion jak to czyta i mówi: takie to proste??? to weźcie i to kurwa zróbcie :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
myślę że mamy chęci pomóc koledze i trzeba ten zapał wykorzystać !
Żyj tak, aby Cię potem dobrze wspominali...
Szefciu
Member
Member
Posty: 1098
Rejestracja: 26 kwie 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: Szefciu »

Chlopaki, takie rozwiazanie pokazal Rob na pierwszej stronie.
Wytlumaczcie mi prosze w jakim celu chcecie dawac dwa rownolegle wahacze a nie jeden szeroki? Przeciez kolo bedzie pracowalo identycznie, a konstrukcja jest prostsza
Awatar użytkownika
Sulkyrider
Posty: 11800
Rejestracja: 17 cze 2008, 20:05
Krótki opis: Rekwizytor
Lokalizacja: Poznań od strony Azji
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: Sulkyrider »

Szefciu pisze:Chlopaki, takie rozwiazanie pokazal Rob na pierwszej stronie.
Wytlumaczcie mi prosze w jakim celu chcecie dawac dwa rownolegle wahacze a nie jeden szeroki? Przeciez kolo bedzie pracowalo identycznie, a konstrukcja jest prostsza
Ja się nie upieram przy wielowahaczu, ale faktem jest, że przy wielowahaczu można koło "prowadzić" bardziej po liniii. Na monowahaczu masz zawsze po okręgu, którego środkiem jest oś obrotu wahacza. Na wielowahaczu zyskamy mniejsze zmiany kąta wyprzedzenia. Patrz obrazki Sety.
Nie ważne co masz pod dupą. Ważne co pod kaskiem.
T F F T
Awatar użytkownika
seta
Posty: 1320
Rejestracja: 15 sty 2012, 13:40
Krótki opis: Wieczna kombinacja ;-)
Lokalizacja: Łosice
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: seta »

Szefciu pisze:Chlopaki, takie rozwiazanie pokazal Rob na pierwszej stronie.
Wytlumaczcie mi prosze w jakim celu chcecie dawac dwa rownolegle wahacze a nie jeden szeroki? Przeciez kolo bedzie pracowalo identycznie, a konstrukcja jest prostsza
Czyż by mój rysunek techniczny nie był zrozumialy :mrgreen:
Naprawdę starałem sie :wink:
Szefciu
Member
Member
Posty: 1098
Rejestracja: 26 kwie 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: Szefciu »

Sulky no patrze i miezaleznie czy kolo bedzie na koncu monowahacza, czy na laczniku miedzy dwoma wahaczami zakresla dokladnie ten sam ruch. Dwa wahacze w zawieszeniu samochodowym ppzwalaly utrzymac kolo w pionie, ale tutaj pion jest niepotrzebny bo dzialamy w innej plaszczyznie.
Awatar użytkownika
Sulkyrider
Posty: 11800
Rejestracja: 17 cze 2008, 20:05
Krótki opis: Rekwizytor
Lokalizacja: Poznań od strony Azji
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: Sulkyrider »

Szefciu pisze:Sulky no patrze i miezaleznie czy kolo bedzie na koncu monowahacza, czy na laczniku miedzy dwoma wahaczami zakresla dokladnie ten sam ruch. Dwa wahacze w zawieszeniu samochodowym ppzwalaly utrzymac kolo w pionie, ale tutaj pion jest niepotrzebny bo dzialamy w innej plaszczyznie.
Prawie że masz rację. Prawie. Na 1 wahaczu koło porusza się po okręgu. Na 2 po elipsie. "bok" elipsy bardziej przypomina linię prostą. Można jeszcze pobawić się z długością wahaczy, gdzieś kiedyś dawałem nawet link do takiej strony która to wszystko wizualizowała, ale od tego czasu było sprzatanie forum....
Rozłóż sobie zapałki na papierze milimetrowym i zrób symulację. Ja sobie w głowie zasymulowałem, ale teraz potwierdzam zapałkami. Jest ZNACZNIE lepiej. Kołoprzemieszcza się prawie po linii prostej, zmieniając punkty mocowań wahaczy zmieniasz "skos" tej linii i jesteś w stanie osiągnąć układ, gdzie wyprzedzenie zmienia się niezauważalnie.
Nie ważne co masz pod dupą. Ważne co pod kaskiem.
T F F T
Awatar użytkownika
Sulkyrider
Posty: 11800
Rejestracja: 17 cze 2008, 20:05
Krótki opis: Rekwizytor
Lokalizacja: Poznań od strony Azji
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: Sulkyrider »

Czerwony, kurwa, ogarniemy to. Zadzwoń do mnie jak to przeczytasz, mam konkretną propozycję.
Nie ważne co masz pod dupą. Ważne co pod kaskiem.
T F F T
Awatar użytkownika
seta
Posty: 1320
Rejestracja: 15 sty 2012, 13:40
Krótki opis: Wieczna kombinacja ;-)
Lokalizacja: Łosice
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: seta »

Zwróć uwagę na mój pierwszy rysunek. Na monowahaczu dość mocno zmienia się kąt wyprzedzenia. I tu mogą pojawić się problemy przy większych prędkościach na nie równej drodze
Awatar użytkownika
pawlikTrike
Member
Member
Posty: 7584
Rejestracja: 28 sty 2010, 13:43
Krótki opis: TRAJKERS
Lokalizacja: Gdańsk/Gdynia/Kielno
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: pawlikTrike »

Im bardziej czytam, tym bardziej tego nie rozumiem :lol:
Ale ja nie jestem mechanikiem, to pewnie dlatego :wink:
Żyj tak, aby nikt nigdy przez Ciebie nie płakał... chyba, że ze szczęścia
Awatar użytkownika
winda
Secretary
Secretary
Posty: 14989
Rejestracja: 25 kwie 2009, 18:31
Lokalizacja: LUBLIN
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: winda »

o czym w gadacie? Analizujecie przeróbkę pierwszego zawieszenia Skorpion a teraz jest trzecie zawieszenie. Główka , półki, wachacz pchany
RÓBMY TO SZYBKO ZANIM DOTRZE DO NAS FAKT, ŻE TO
KOMPLETNIE BEZ SENSU
Awatar użytkownika
GREGOR
Posty: 5840
Rejestracja: 22 lut 2010, 10:46
Krótki opis: Żyj tak , aby dobrze Cię potem wspominali
Kontakt:

Re: Nowa trajka czerwonegoskorpiona

Post autor: GREGOR »

pawlikTrike pisze:Im bardziej czytam, tym bardziej tego nie rozumiem :lol:
Ale ja nie jestem mechanikiem, to pewnie dlatego :wink:
Ja jestem i nie wszystko rozumiem :roll:
Żyj tak, aby Cię potem dobrze wspominali...
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość