eLearn156
http://www.forum.alfaholicy.org/156/123 ... al-16.html
Zestaw zawiera:
prędkościomierz elektroniczny;
licznik kilometrów całkowity i okresowy / wskaźnik temperatury zewnętrznej;
oraz szereg lampek sygnalizacyjnych.
Sygnał prędkościomierza przesyłany jest przez centralkę ABS; Przewidziano trzy wyjścia 'powtarzania' sygnału dla innych układów: dwa z nich stosowane są dla elektronicznego układu wtryskowego i układu klimatyzacji. Zapaleniem się lampek steruje obwód elektroniczny znajdujący się wewnątrz w/w modułu.
Licznik kilometrów składa się z wyświetlacza LCD, z jednoczesnym wyświetlaniem przebiegu całkowitego i częściowego.
Odpowiedni przycisk służy do zerowania okresowego licznika kilometrów i umożliwia wyświetlenie temperatury zewnętrznej. Odnośnie szczegółów, patrz Characteristic of working principle 5560 ZESTAW WSKAŹNIKÓW .
Sygnał temperatury zewnętrznej przesyłany jest z centralki sterującej układem klimatyzacji Characteristic of working principle 5040 OBUDOWA I ELEMENTY SKŁADOWE UKŁADU KLIMATYZACJI POWIETRZA .
Przycisk ten znajduje się z lewej strony wskaźnika, razem z przyciskiem regulacji podświetlenia zestawu wskaźników oraz reostatem korektora świateł reflektorów.
Lampkami sygnalizacyjnymi tak sterowanymi są:
'lampka sygnalizacyjna nie zapiętego pasa bezpieczeństwa'
'lampka sygnalizacyjna zużycia klocków hamulcowych'
'lampka sygnalizacyjna maksymalnej temperatury katalizatora (przystosowanie)'
'lampka sygnalizacyjna wstępnego podgrzania świec żarowych'
'lampka sygnalizacyjna wyłączenia poduszki powietrznej (AIR BAG) po stronie pasażera'.
'lampka sygnalizacyjna obecności wody w filtrze oleju napędowego'
Lampka sygnalizacyjna nie zapiętego pasa bezpieczeństwa zapala się po obróceniu kluczyka w wyłączniku zapłonu w położenie MAR na około 15 sekund, niezależnie od zapięcia pasa bezpieczeństwa, aby przypomnieć użytkownikowi o obowiązku jego zapięcia.
Lampka sygnalizacyjna zużycia klocków hamulcowych zapala się na około 4 sekundy po obróceniu kluczyka w wyłączniku zapłonu w położenie MAR, dla sprawdzenia działania układu, a następnie gaśnie.
Obwody elektroniczne wewnątrz modułu sterują również funkcją sprawdzania - 'test' lampek sygnalizacyjnych wszystkich modułów: Patrz E4040 CHECK LAMPEK SYGNALIZACYJNYCH W ZESTAWIE WSKAŹNIKÓW .
Świecenie się samej lampki informuje o niskim poziomie płynu hamulcowego lub o zaciągnięciu hamulca postojowego. Inne lampki opisane i zilustrowane są na schematach dotyczących elementów z którymi są powiązane.
Wskaźnik prędkościomierza działa po obróceniu kluczyka w wyłączniku zapłonu w położenie MAR.
W warunkach 'nocnych' (światła pozycyjne włączone) natężenie podświetlenia wskaźników, można regulować poprzez ustawienie trzech różnych poziomów natężenia za pomocą przycisku zewnętrznego. Patrz E2530 PODŚWIETLENIE ZESTAWU WSKAŹNIKÓW
Opis funkcjonowania
Moduł prędkościomierza E10 zasilany jest poprzez styk 9 konektora A bezpośrednio z akumulatora (bezpiecznik główny 'maxi fuse' J/B1w B5 ) w obwodzie zabezpieczonym bezpiecznikiem F10 znajdującym się w skrzynce bezpieczników B1 ; zasilanie poprzez wyłącznik zapłonu (INT) przesyłane jest do styku 10 konektora A w obwodzie zabezpieczonym bezpiecznikiem B11 .
Opis funkcjonowania
Styk 1 konektora A połączony jest z masą.
Centralka ABS M50 przesyła do styku 11 konektora A E10 sygnał prędkości samochodu.
Sygnał prędkości przesyłany jest powrotnie ze styku wyjściowego 15 konektora A do centralki sterującej silnika M10 , różnej w zależności od wersji silnika oraz ze styku 16 konektora A do centralki układu klimatyzacji M70 .
Dotyczy wersji z:Robotyzowna skrzynka biegów
Opis funkcjonowania
Ze styku 14 konektora A przesyłany jest sygnał prędkości samochodu do centralki automatycznej skrzyni biegów M54 .
Opis funkcjonowania
Do styku 7 konektora A E10 przesyłany jest sygnał temperatury zewnętrznej z centralki układu klimatyzacji M70 .
Do styku 12 konektora B przesyłany jest sygnał zerowania licznika okresowego kilometrów z przycisku wyłącznika H10 .
Ideogramy wyłącznika H10 podświetlone zostają po włączeniu świateł pozycyjnych przez przełącznik w zespole przełączników pod kierownicą H5 . Patrz E2530 PODŚWIETLENIE ZESTAWU WSKAŹNIKÓW .
Sygnały masy informujące o zużyciu klocków hamulcowych przesyłane są z czujników K20 i K21 do styku 11 konektora B.
Dla wszystkich innych lampek sygnalizacyjnych należy odnieść się do odpowiednich schematów elementów, z którymi są powiązane.
Opis funkcjonowania
Czujnik obecności wody w filtrze oleju napędowego K31 jest zasilany w obwodzie zabezpieczonym bezpiecznikiem głównym 'maxi fuse' EFI w B99 i przesyła sygnał masy na styk 13 złącza A modułu licznika kilometrów E10 w przypadku wykrycia pewnego poziomu wilgotności w filtrze oleju napędowego.
156.jpg